A Gádor Általános Iskola Minõségirányítási Programja
Minõségirányítási programunk elkészítésének az a célja, hogy olyan eszköz álljon a rendelkezésünkre, amely segíti pedagógiai programunk minõségi megvalósítását és támogatja az iskolai mûködési folyamatokat. Célunk, hogy egyszerû, követhetõ rendszert alkossunk, melynek mûködtetését az iskola valamennyi dolgozója vállalja, és a következetes végrehajtásért felelõsséget érez.
A hatályba lépés, a nyilvánosságra hozatal és a felülvizsgálat rendje
1. Elkészítés, elfogadás, jóváhagyás
Az intézményi minõségirányítási programot az intézményvezetõ készíti el, az alkalmazotti közösség fogadja el, és a fenntartó hagyja jóvá. Az intézményvezetõ az elkészítéshez tartozó feladatokat tovább oszthatja, a megvalósításhoz munkacsoportot hoz létre.
Az alkalmazotti elfogadás elõtt véleményezési jogot gyakorol a Szülõk Közössége, és a Diákönkormányzat.
2. A minõségirányítási program érvényessége, felülvizsgálata, módosítása
A minõségirányítási program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé, hatályba lépése az errõl szóló fenntartói határozat dátuma.
Az intézmény igazgatója az iskola tevékenységének, mûködési feltételeinek, a partnerek körülményeinek, igényeinek jelentõs változása esetén, de legalább 4 évente elrendeli az intézmény minõségpolitikájának, és minõségirányítási rendszerének felülvizsgálatát, és elvégzi, elvégezteti a szükséges módosításokat.
A módosítások elvégzésénél az 1. pont szerint kell eljárni.
Az elsõ kötelezõ felülvizsgálat idõpontja a 2007/2008-as tanév 2. féléve.
3. Nyilvánosságra hozatal
Az intézményi minõségirányítási programot a helyben szokásos módon kell nyilvánosságra hozni, azaz:
Egy példányt szabad betekintésre a könyvtárban el kell helyezni.
A minõségirányítási programot a Szülõk Szervezetén keresztül kell a szülõkkel ismertetni, és az iskola honlapjára is fel kell tenni.
A dolgozók számára a könyvtári példányon kívül rendelkezésre áll egy példány az iskolatitkárnál, és egy példány az igazgatói irodában.
MINÕSÉGPOLITIKÁNK
A fenntartói minõségirányítási program intézményünkre vonatkozó elemei
A fenntartói jövõképbõl és minõségi célokból az intézmények jövõképébe beillesztendõ elemek
- Az iskolák alapfeladataikat egyre eredményesebben, magasabb színvonalon lássák el!
- A bemenethez képest folyamatosan növekedjen a nevelés-oktatás hatékonysága!
- Az intézmények váljanak alkalmassá a folyamatos önértékelésre, tudják mûködtetni az intézmény valamennyi területére kiterjedõ folyamatszabályozásukat!
- Folyamatosan épüljön be a pedagógiai és nevelési programokba a veszélyeztetett és hátrányos helyzetû gyerekek hátrányainak kompenzálása!
- Az intézmények biztosítsák az egész életen át tartó tanulás, az egészséges életmód, és a környezettudatos élet iránti igény kialakulását.
Az általános iskolákkal szemben érvényesülõ általános fenntartói elvárások
A tartalmi, szakmai munka kiemelt feladatai
„Az általános iskolákban az alapkészségek (írás, olvasás, szövegértés, számolás) eredményesebb oktatása, módszereinek beépítése a pedagógiai programokba.
Az általános iskolákban az idegen nyelv és az informatika oktatása és beépítése a pedagógiai programba.
Az iskolák nevelési programjában kerüljön középpontba:
- egészséges életmódra nevelés,
- a drogprevenció
- helyes életvitel kialakítása
- rendszeres testedzés, természeti sportok megkedveltetése
- családi életre nevelés, helyes értékrend kialakítása
- korszerû magatartásformák kialakítása
- környezettudatos és környezetvédõ magatartásformák
- nemzeti tudat erõsítése, helytörténet, helyismeret stb.
- magán- és köztulajdon sérthetetlenségére való nevelés
Az esélyegyenlõség biztosítása a nevelési és oktatási intézményekben a veszélyeztetett, a hátrányos helyzetû, részképesség zavarok miatt tanulási nehézségekkel küzdõ gyermekek segítésével, az integrált nevelés fejlesztésével, a kis létszámú osztályok munkájának segítésével, fejlesztõ pedagógusok alkalmazásával.
Fejleszteni szükséges az iskolai gyógytestnevelést, lehetõleg intézményeként a testnevelõ tanárok továbbképzésnek támogatásával.
Támogatni kell a gyermekvédelmi tevékenységet: prevenciós munka biztosítása."
Intézményünkre lebontott feladatok:
- Az informatika és a média eszközeinek és eredményeinek általános és emelt szintû oktatása, használata és alkalmazása.
- Kommunikációra alkalmas idegen nyelv elsajátíttatása.
- A környezeti nevelés hangsúlyozása.
- A továbbtanuláshoz biztonságot nyújtó alapkészségek kialakítása.
- Érdeklõdõ, kommunikációképes, becsületes és a másság (pl. fogyatékosság, etnikai különbség) elfogadására képes személyiségfejlesztés a nevelésben.
Intézményi minõségpolitika
Helyzetelemzés
Iskolánkban 1998 óta foglalkozunk a minõségbiztosítással. Pedagógiai programunkból kiindulva kezdtünk vizsgálódni. Mérésekkel adatokat gyûjtöttük arról, milyenek vagyunk, milyennek látnak minket partnereink. Iskolai életünk, munkánk segítésére az évek során számos szabályozást készítettünk.
A legutóbbi méréseknél a szakmai munkára, a gyerekek fejlõdési lehetõségeire, továbbtanulásra alkalmas ismereteire, a pedagógusok felkészültségére vonatkozó minden kérdésben 80% fölötti volt az elégedettség.
Azonban nem minden területen ilyen jó a helyzet. Az eltelt 5 év alatt az épületet, épített környezetünket érintõ területeken a felújítások hiánya miatti állapotromlás olyan mértékûvé vált, hogy a szülõk és a tanulók elégedetlensége a 2003 tavaszi méréskor az épület külsõ állapotával szemben elérte a 62%-t, a mosdók, WC-k és öltözõk terén a 80%-t. Nem vitatható tény, hogy ez az állapot már az iskolaválasztáskor befolyásolja a szülõt.
Az eltelt évek alatt kialakítottuk, hogy rendszeresen megkérdezzük partnereinket, milyennek látnak minket, mi a véleményük munkánkról, milyen igényeket támasztanak velünk szemben. Elsõsorban a szülõk, a gyerekek, az intézmény dolgozóinak és a fenntartónak a véleményét gyûjtjük és elemezzük, mert az õ elvárásaik, és elégedettségük határozza meg életünket, munkánkat.
Látjuk és tudjuk, hogy eddig végzett minõségbiztosítási munkánkban a szaktárgyi mérések és azok eredményeinek felhasználása területén vannak elmaradásaink, melyekkel kiemelten foglalkoznunk kell.
Jövõkép
Iskolánk a Pedagógiai Programban egyértelmûen meghatározott, a partnerek elvárásainak megfelelõ profillal rendelkezzen, programjáról és annak megvalósításáról tervezetten és szervezetten kommunikáljon. A megvalósításhoz biztosított legyen az évfolyamonkénti két párhuzamos osztály, és az iskola létszáma 2008-ra közelítse meg, vagy érje el a négyszázat.
A rendelkezésünkre álló óraszámi keretek célirányos felosztásával megvalósítjuk, hogy
- a tehetséges tanulókat szakkörök, egyéni foglalkozások és csoportbontások alkalmazásával,
- a magas létszámmal mûködõ osztályokban az alapkészségek megszilárdítását csoportbontással,
- a tanulási nehézségekkel küzdõket egyéni foglalkozással, korrepetálásokkal és fejlesztõ pedagógus alkalmazásával
is támogassuk.
Az oktató-nevelõ munkát támogató környezetet, személyi és tárgyi feltételeink fejlesztésével megvalósítjuk.
Iskolaépületünk külsõ és belsõ állapota, az iskolaudvar állapota és a gyerekek testmozgását, szabadidejének eltöltését támogató felszereltsége a következõ 4 évben jelentõsen javulni fog, és ezt a partnerek mért elégedettsége is tükrözi majd.
Belsõ és külsõ kommunikációnk fejlõdik, és konfliktusainkat kezelni képes nevelõtestületet, nevelõi közösséget alkotunk.
Minõségpolitika
A minõség számunkra azt jelenti, hogy következetesen végrehajtjuk a Pedagógiai Programban és a Helyi tantervben megfogalmazott kötelezõ és vállalt feladatainkat. Azokhoz igazítjuk éves tevékenységünket, mûködésünket. A minõség megtartása és javítása érdekében a végrehajtás közben ellenõrzéseket, méréseket, elemzéseket végzünk, és a szükséges korrekciókat elvégezzük, ezzel biztosítva az intézményben a folyamatos fejlesztést. A minõségirányítási rendszer mûködtetéséhez a megfelelõ szervezeti kereteket megteremtjük, és mûködtetjük.
Iskolánk partner- és ügyfélközpontúan mûködik, amelyhez hozzátartozik
- a szülõk és ügyfelek kultúrált fogadása,
- a szülõk rendszeres és érdemi tájékoztatása gyermekükrõl és az iskolai életrõl,
- a szülõkkel a gyerekek nevelésére vonatkozó együttmûködés kialakítása.
A gyerekekre és az iskolai életre vonatkozóan a szülõkkel és a diákokkal együttmûködve egyértelmû és betartható követelményeket és szabályokat fogalmazunk meg, melyeknek betartatását és betartatását egyformán elvárjuk minden partnertõl (iskolai dolgozótól, tanulótól és szülõtõl).
Szakmailag együttmûködünk a kerület más oktatási intézményeivel, iskolákkal, óvodákkal, és az oktatást támogató társintézményekkel (Nevelési Tanácsadó, Szociális és Családsegítõ Szolgálat, Pedagógiai Kabinet).
Minõségcélok
Minõségcéljainkat jövõképünkbõl és minõségpolitikánkból következõen fogalmazzuk meg, és rövid, közép- valamint hosszú távra szakaszoljuk. Az egyes idõszakokon belül azonos szempontok szerint csoportosítva határozzuk meg.
Rövid távú (0-1 éves) célok
A tartalmi munkára vonatkozó minõségcéljaink:
- A mindenkori érvényes Pedagógiai Programban egyértelmûen és konkrétan jelenjen meg az iskola profilja. (A 2004. május. 05-ig módosítandó pedagógiai program már ezt tükrözze.)
- 2004 végére 3 éves középtávú, és 1 éves rövid távú kommunikációs tervvel rendelkezzünk, melyet a feladatra létrehozott kommunikációs csoport készít el, gondoz és hajt végre.
- Az óvodákkal fenntartott szakmai és kommunikációs együttmûködésünket az intézmények vezetõivel közösen alakítsuk ki, és egyetértésben valósítsuk meg.
A szervezetre vonatkozó minõségcéljaink
- 2004/2005-ös tanévre alakuljon egy vagy több csoport (team) a minõségirányi rendszer mûködtetésére.
- A 2005. évi és minden további beiskolázási tervnek tükröznie kell, hogy a pedagógusok továbbképzése az iskolai profil és célok megvalósítását, a pedagógusok mentálhigiénés felkészítését szolgálja. Célunk, hogy jól felkészült, megújulásra kész nevelõtestület legyünk.
A tárgyi feltételekkel kapcsolatos minõségcéljaink
- 2005 végéig minden tantárgy számára biztosítsuk a minimális eszközigényt.
- Iskolaépületünk és udvarunk megújulásának menedzselése eredményes legyen, azaz:
- A 2004/2005-ös tanév kezdetéig valósuljon meg a takarítás minõségbiztosítás alapú megszervezése, és mûködtetése
- A 2004/2005-ös tanév kezdetéig valósuljon meg a vizes blokk, a sportpálya, a játszóudvar felújítása, és bõvüljön a mozgás és játéklehetõség az udvaron.
Középtávú (1-3 éves) célok
A tartalmi munkára vonatkozó minõségcéljaink:
- Alakuljon ki az iskola tantárgyi és egyéb méréseihez az eszköz- és indikátor rendszer.
- A tantárgyfelosztás elkészítésénél érvényesüljön a tehetséges tanulók, a lemaradók és a nagy létszámú osztályok tanulmányainak támogatása.
- Az emelt szintû idegen nyelvi és informatikai csoportokban a tanulók legalább 50%-a tegyen eredményes alapfokú vizsgát.
A szervezetre vonatkozó minõségcéljaink
- A szakmai munkaközösségek szakmai fejlesztõ és együttmûködõ munkája a 2005/2006-os tanév elejére megújuljon, és a megújult tartalommal mûködjön. Az éves munkatervek a szakmai együttmûködést tükrözzék.
- A pedagógusok értékelése során kiemelt szempont legyen a szakmai fejlõdés érdekében tett egyéni erõfeszítés.
A tárgyi feltételekkel kapcsolatos minõségcéljaink
-
A pedagógusok szakmai fejlesztési célokkal indokolt, megalapozott többlet eszközigényt nyújtsanak be, mellyel a szakmai munkaközösség is egyetért.
-
Iskolaépületünk és udvarunk megújulásának menedzselése eredményes legyen, azaz lehetõleg 2 év múlva, az iskola fennállásának 45 éves évfordulójára, de legkésõbb 3 év múlva kerüljön sor az épület külsõ tatarozására.
Hosszú távú (3-5 éves) célok
(Hosszú távú céljainkat általánosan határozzuk meg, azok kibontását késõbbi
feladatunknak tekintjük.)
- Pedagógusaink képzettsége és motiváltsága alkotó pedagógiai mûhelymunkát tegyen lehetõvé.
- Stabil legyen a két párhuzamos osztályhoz szükséges létszám minden évfolyamon.
- Iskolaépületünk és udvarunk felújításának menedzselése eredményes legyen, azaz:
- Négy éven belül kerüljön sor a külsõ és belsõ nyílászárók felújítására.
- A játszóudvar játékainak legalább fele feleljen meg az európai szabványnak is megfelelõ biztonsági elõírásoknak.