Tanévzáró túra Horvátországban

Iskolánk túrázócsapata idén Horvátországban ünnepelte a nyári szünet beköszöntét. A június 23-30-ig tartó vándortábor során a Kvarner-öböl csodálatos városait és a föléjük magasodó hegyvidékeket vettük célba. Túráztunk az Učka Nemzeti Parkban, valamit Cres-sziget vadregényes tájain. Összesen 31 diákunk és 2 kísérő tanárunk vett részt az egyhetes programon. Köszönjük szépen a Budapest XXII. kerület Budafok-Tétény Önkormányzatának az anyagi támogatást, mellyel színesebbé tehettük túránkat. Az egyhetes program részletes beszámolóját az alábbiakban olvashatják:

Június 23-án a lemenő Nap fénye már az Isztria Nemzetközi Gyorsvonat „fedélzetén” köszöntött minket, mely megkezdte 12 órás útját az egykori Monarchia-beli kikötővárosunk Fiume irányába. A hálókocsikban mi is hamarosan nyugovóra tértünk abban a reményben, hogy a felkelő Nap már az Adriai-tenger partvidékén köszönt minket. Egy kis késéssel fél 10-kor hagytuk el a vonatot, s átbuszoztunk az Abbázia üdülővárosához tartozó Ičici falucskába, ahol felépítettük első táborunkat. Délután strandoltunk egyet, este pedig a Ferenc Józsefről elnevezett tengerparti sétányon besétáltunk Abbázia központjába.

Június 25-én nekivágtunk a túra legkomolyabb gyalogtúrájának, melynek célja az Isztria legmagasabb pontjának az 1401 méteres Vojak-csúcsnak a meghódítása volt. A partmenti Lovranból busszal utaztunk fel Lovranska Draga hegyi falucskába, innen kezdtük meg a 8 órás kimerítő útvonalat. Első látványosságunk a 15 méteres vízesés sajnos kiszáradt, s egy szederbokrokkal sűrűn benőtt kaptatón kapaszkodtunk tovább a fojtogató hőségben. Dél körül értük el az első csúcsunkat a 850 méter magas Grnjac-ot. Közben viharfellegek gyűltek a fejünk fölé, s a levegő is jócskán lehűlt. Így két részre szakadt csapatunk, a bátrabbak és kitartóbbak folytatták a meredek kaptatót a csúcs irányába, a többiek pedig a Poklon-nyereg érintésével visszaindultak a táborba. Délután fél 2 tájban tízfős csapattal értük el a magaslatot. Lefelé menet óriási vihar kerekedett, így bőrig ázva érkeztünk meg a táborba. Megvacsoráztunk, s az elvonuló vihar után az esti napfényben csodáltuk a szivárványt a tengerparton.

Június 26-án korán ébredtünk, hiszen reggel fél 8-előtt indult buszunk Brestova kompkikötőjébe. Csodás, napfényes idő köszöntött ránk, s a harminc fokot enyhe szellő tette elviselhetővé. Negyed óra alatt átért a komp, s kiadós reggeli után indult neki csapatunk a mai gyalogtúrájának. 9 km-t kellett megtennünk Porozina kikötőjéből a sziget ellentétes oldalán lévő Beli falucskájáig. Igazi vadregényes tájon, hatalmas erdőkben, birkalegelőkön vezetett az út, csak néhány apró szellemfalu romos kőházain látszottak az emberi kéz nyomai. Délben már fogytán volt a vizünk, de szerencsére ekkor már feltűnt előttünk Beli dombra épült impozáns városa. A velencei időkben virágzó várost ma már alig harmincan lakják. Megebédeltünk a kemping árnyas olajfái alatt, majd estig élvezhettük az apró, kristálytiszta vizű öböl nyújtotta lehetőséget. Este hamar nyugovóra tértünk a csodálatos völgyben, csak a kemping közelében csörtető bárányok bégetése zavarta meg a csendet.

Június 27. napját végig a sziget északi, Tramuntanának nevezett részén, Beli környékén töltöttük. Idősebb, tapasztaltabb túrázóinkat egy sziklás, de jól kiépített szurdok várta, melyben a sziklamászás és gyalogtúrázás eszközeit használva tudtunk csak előre haladni. A jó két órás mászás után találkoztunk a kicsikkel, akik közben egy kőből épített labirintust is megjártak. Látogatást tettünk a föld alatt is egy karsztbarlangban, majd engedelmeskedtünk a tenger hívó szavának. Délután kettőkor értünk vissza a táborba, háromkor már újra bevetettük magunkat a hűs habok közé. Vacsora után a tenger partján tartottunk jelképes tábortüzet, s – hagyományainkhoz híven – megejtettük az újonc és ifikorba lépő túrázóink avatását. Nagyon jó hangulatban telt az este.

Június 28. napjának reggelén busszal utaztunk volna tovább Cres városába, ám buszunk a kiírtnál korábban indult, így a délelőttöt még Beli strandján töltöttük. A megerősödött szél hatalmas hullámokat korbácsolt az eddig meglepően nyugodt tengeren. Koradélután jutottunk át a sziget fővárosába, így az utolsó túrára már csak a nagyok vállalkoztak. Céljuk a várostól 8 kilométerre északi irányban elterülő Sveti Blaž festői öble volt, ahol már csak mi voltunk és a háborgó tenger. A kisebbek közben városnézéssel egybekötött fagyizásra indultak Cresben. Késő este hatalmas vihar érkezett a tenger felől hatalmas széllel és esővel, több sátor beázott, de szerencsére a többi éjszakához hasonlóan most sem kellett félnünk attól, hogy fázni fogunk az éjjel.

Június 29-én reggel 9 órakor kellett volna megérkeznie katamaránunknak. Ám a tegnapi vihar és erős szél miatt el sem indították Fiuméból. A délután egy órakor induló buszra tudtunk jegyet szerezni, így maradt még egy fél napunk, melyet a városban töltöttünk. Szerencsre az eső elvonult, újra szép napos idő köszöntött ránk, ám a szél továbbra is elemi erővel fújt. Újra átkeltünk a sziget bámulatos útvonalán Porozina kikötőjéig, ahol még egy rövid strandolásra volt idő a hatalmas hullámok közepette, s délután öt óra tájában érkeztünk meg Fiumébe. Egy esti sétára még maradt az erőnkből, 8:50-kor indult csak vonatunk abban a tudatban, hogy a reggel már újra Magyarországon köszönt minket.

A nehézségek, a hőség, a viharok és a bizonytalan közlekedés ellenére nagyon jól éreztük magunkat a túrán, biztos vagyok benne, hogy mindenki hatalmas élményekkel tért vissza otthonába. A túrán készült fényképekből összeállítás található itt.

Partnereink

bakosfa iskolagyumolcs
kobold 004

Nemzeti Együttmüködési Alap

Alapítványunk a 2019. évműködési kiadásainak fedezésére sikeresen pályázott a Nemzeti Együttműködési Alaphoz és 154.000 forintot nyert. Köszönjük a támogatást.

Eseménynaptár

Közösségi oldalunk

életrevaló

agenda21 okoiskola tehetsegpont umwelt unesco
© Gádor Általános Iskola 1950 - 2019 - minden jog fenntartva.